Розробки уроків

ТемаКультура Київської Русі другої пол. ХІ – перш. пол. ХІІІ ст.
Мета:  ознайомити з основними досягненнями культури Київської Русі  другої пол. ХІ – перш. пол. ХІІІ ст. : розвитком освіти, наукових знань, літератури, архітектури; формувати навички самостійної роботи, розвивати вміння аналізувати, висловлювати власну думку, працювати з різноманітними історичними джерелами; виховувати в учнів любов і повагу до книги, до митців далекого минулого, шанобливе ставлення до культурних здобутків українського народу.




Обладнання:, електронна презентація, картки з джерелами інформації, завдання тестів,вислів  «Культура є дзеркалом нації: розбий це дзеркало – і знищиш націю», проблемне питання « » Що свідчило про високий рівень розвитку культури Київської Русі?, прикріплені дати.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:
·       характеризувати на конкретних прикладах стан розвитку культури  другої пол. ХІ – перш. пол. ХІІІ ст.  ,
·       описувати пам’ятки культури, визначати морально-духовні цінності тогочасної людини, порівнюючи їх із сучасними, удосконалити навички роботи з джерелами інформації, уміння аналізувати матеріал, висновки та порівняння.
  Підготовча робота
За 3 тижні до уроку:
А) створили ініціативні групи (4 групи по 3 учня);
Б) теми проектів, з обов’язковими термінами, запропонував вчитель.
Запам’ятайте дати
1056—1057 рр.— створення «Остромирового Євангелія».
1086 р.— дочка князя Всеволода Ярославича Янка заснувала при Андріївському монастирі школу для дівчат.
1078 р.— будівництво Успенського собору Києво-Печерської лаври.
1108 р.— будівництво Михайлівського Золотоверхого собору в Києві.
1113 р.— імовірна дата завершення написання «Повісті временних літ».
Кінець XII ст. – написання „Слова о полку Ігоревім
 І. Організаційний момент. (Привітання)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель:  «Культура є дзеркалом нації: розбий це дзеркало – і знищиш націю». Чи згодні ви з цим висловом? (відповіді)  Вам уже відомі основні віхи історичного розвитку однієї з наймогутніших держав Європи в період Середньовіччя - Київської Русі. Ви знаєте  про діяльність перших князів, які стояли біля витоків формування держави, про роки її могутності і занепаду, вам також відомі культурні досягнення народів Європи в Середні віки з курсу все­світньої ­історії.  Сьогодні ви дізнаєтеся про розвиток культури Київської Русі у період політичної роздробленості.
 Тяжкі то були часи: чвари князівські, напади ворогів руйнували Русь, але   культура розвивалась.
Проблемне питання: 
У кінці уроку ви маєте відповісти на запитання :
Що свідчило про високий рівень розвитку культури Київської Русі?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Бесіда за запитаннями:
          а) Який період ми зараз вивчаємо?
          б) Які утворились князівства в ті часи на сучасних українських землях?
 2. Метод «Мікрофон»
Назвіть найвідоміші пам’ятки давньоруської культури, які вам уже відомі з попереднього періоду.

Учитель:
·       Діти, сьогодні на уроці вашим  завданням буде не лише знайти відповідь на проблемне запитання, а й записати в зошит всі дати, а також   памятки давньоруської писемності та архітектури , які ми будемо згадувати. 
·       Раніше  ми  створили ініціативні групи  та підготували міні – проекти, які ви представите. Після кожного міні –проекта будуть завдання, тому будьте уважні.
Отже перша група.
       Запрошую представити свій міні – проект
Учитель: 1.Коли виникла писемність на Русі? (к.IХ ст..)
2.Хто і коли створив кирилицю? (словянський просвітитель Кирило у IХст.)
3. Пригадати імена князів, із якими пов’язане заснування перших шкіл та першої        бібліотеки на Русі.
4.Що стало осередками освіти в Київській Русі? (церкви і монастирі)
 «Освіта й наукові знання»
(представлення)
Учитель: А зараз   опрацюйте картки та дайте відповіді

   Тексти карток:
1)   Напис на берестяній грамоті: «Аз купець Домажир цією грамотою засвідчую, що узяв у борг у чернігівського гостя (купця) Гліба».
2)   Напис на глиняному посуді: «Цей глек виготовив гончар Милоніг».
3)   Напис на мечі: «Сей меч зробив коваль Путята».
4)   Напис на берестяній грамоті: «Аз Марфа, вдова дружинника Гордяти, б’ю чолом тисяцькому Кирилу, прошу справедливого суду для чада мого Михайла, бо став він жертвою навіту і нізащо в порубі сидить».
Додаткові запитання:
1)   Про що свідчать ці написи?
2)   Ким вони були зроблені?
3)   До яких суспільних верств належали автори?
Для чого майстри робили написи на своїх виробах?

Завдання для 2 групи.   1)  У Київській Русі створювалися школи при єпископствах для духовенства, а при церквах — школи початкової освіти для простий людей. У них вивчали письмо, читання, арифметику, риторику, навчали співу, давали деякі знання з географії та історії. До освіти прилучалися не тільки чоловіки, але й жінки. Так, онука Ярослава Мудрого Анна Всеволодівна відкрила в Києві спеціальну школу для дівчат. Крім грамоти, їх навчали християнської етики, співу, рукоділля, шляхетної поведінки. Тогочасна Європа не знала такої практики.
а)  Які знання можна було здобути в давньоруських школах?
б)  Порівняйте навчання в давньоруській і сучасній школах. Зробіть висновок.
Вчитель : Отже розвиток освіти сприяв зародженню й  поширенню наукових знань 
Учитель: Книжні пам’ятки. Літописання. Як вам уже відомо, книжна культура Київської Русі формувалася за візантійськими та болгарськими зразками, але вже скоро породила власну літературу, розквіт якої припадає на період другої половини ХІ — першої половини ХІІІ ст.
    Які книжні пам ятки ви знаєте? («Повчання дітям», «Слово о полку Ігоревім», «Слово про закон і благодать»митрополита  Іларіона).   

Запрошую другу групу  представити свій міні – проект 
Представлення міні – проекту «Книжні пам ятки і література ».

Учитель : Перлиною даньоруської літаратури столо «Слово о полку Ігоревім».  Що ви знаєте про цей твір?
А зараз ви отримаєте картки з уривком  з історичного  джерела  «Слово о полку Ігоревім». Опрацюйте  його та  дайте відповіді на питання. 
                                             Робота з джерелами

Зі «Слова о полку Ігоревім»
Уже-бо, браття, невеселая година настала,
Уже пустиня силу прикрила…
Воювання князям із поганими пропало, 
Сказав-бо брат брату:
«Се моє, і те – моє теж».
І почали князі про малеє – «се великеє» мовити
І самі на себе крамолу кувати.
А погані з усіх сторін приходили з побідами
На землю Руськую.
О, далеко зайшов сокіл, птиць б’ючи, – к морю!
А Ігоря хороброго полку – не воскресити!
За ним кликнули Карна і Жля,
Поскакали по руській землі,
Вогонь мечучи в полум’янім розі.
Жони руськії заплакали, мовлячи:
«Уже нам своїх милих лад
Ні мислю помислити,
Ні думою здумати,
Ні очима оглядіти,
А злота і срібла того не мало загубити».
І застогнав же, браття, Київ тугою,
А Чернігів напастьми.
Тоска розлилася по Руській землі,
Печаль буйна тече серед землі Руської.
А князі самі на себе крамолу кували,
А поганії самі, із побідами набігаючи на Руську землю,
Хапали дань – по бранці од двора.
Примітка. «Пустиня силу прикрила» – трупи поросли травою. «Карна і Жля поскакали по Руській землі» – скорбота, жаль, плач за вбитими. Ладо – муж, чоловік.
Запитання та завдання
1)   Чи можна вважати «Слово о полку Ігоревім» одночасно і пам’яткою давньоруської літератури, і історичним джерелом? Свою думку обґрунтуйте.
2)   Яка головна ідея цього твору, що засуджує автор?
Вчитель : Книжні пам ятки становлять шедеври книгописання, а розвиток літератури зумовив появу інших жанрів.
Учитель : Поряд з книгописанням, літературою розвивалося і літописання. 

3)   Отже третя група,запрошую вас представити свій міні – проект 
Міні -проект  «Літописання».

Завдання.  Зараз візьміть атласи, знайдіть центри літописання та позначте їх на контурній карті.  (перевірка)
Вчитель:  Літописи стали унікальним і безцінним джерелом вивчення історії Русі ІХ—ХІІ ст. 
Учитель:  Всі ці надбання мудрості нашого народу невичерпні. Але не згадали про усну  народну творчість.
1.Що таке усна народна творчість? (Народна мудрість, усна поетична творчість народу)  
2.Які жанри  усної народної творчості  ви знаєте? (казки,легенди,пісні, билини, загадки, думи, прислівя, скоромовки та ін..)
Учитель: У народній творчості періоду другої половини ХІ — першої половини ХІІІ ст. прослідковуються ті ж тенденції, що і в попередні роки. Продовжували розвиватися такі види усної народної творчості, як перекази і легенди, билини, різноманітні пісні, колядки й щедрівки, казки, прислів’я і приповідки. Серед народної творчості, притаманної саме цьому періоду, слід визначити дружинний епос, у якому оспівувалися перемоги вождя-князя та його дружини. Билини доповнюються новими сюжетами про боротьбу з половцями. Під Володимиром Красне Сонечко вже розуміється Володимир Мономах. Пропоную вашій увазі :
Презентацію «Усна народна творчість»
(слово учителя)
Колективна робота за завданням.
Прослухати декілька давньоруських пісень, вказати, якій саме порі року і якому обрядові вони присвячені, визначити основні теми? 
(Учні прослуховують пісні та відповідають на запитання.)
Вчитель:  усна народна творчість – справжній скарб народу. Нація, яка забуває це, втрачає своє коріння і духовно бідніє.
Учитель:  А як  розвивалися архітектура, мистецтво нам розкажуть учні що готували цей міні –проект.
Міні – проект «Архітектура та мистецтво»
Представлення
Вчитель : Чому все більше архітектура набуває рис фортечних споруд, чому починає поширюватись замкова архітектура? (відповіді)
Створені в Русі шедеври образотворчого мистецтва засвідчили  високий рівень розвитку архітектури, малярства, ювелірної справи.
Учитель: Ви переглянули слайди з інформацією про архітектуру і мистецтво Київської Русі. Ми зараз пограємо у гру «Установи відповідність». 
Завдання:  встановіть відповідність між назвами пам’яток культури Київської Русі за часів роздробленості і Галицько-Волинської держави та їхніми зображеннями.
( перевіряємо за допомогою комп’ютера) 

V Узагальнення та систематизація знань.
Учитель: Діти, зверніть увагу на дошку. Там записані дати з якими ви зустрічались протягом уроку. Назвіть події, що відповідають датам.
РОБОТА з хронологічними датами
Завдання . Розгадайте „перевертиш”.
Зневажайте молоду жінку не як матір і стару не як сестру.
Вчитель: Переверніть цей вислів та відгадайте з якого твору ці слова? 
Перевертиш.
Шануй старого чоловіка як батька а молодого як брата
ПРИВЕСТИ У ВІДПОВІДНІСТЬ

При підготовці до виставки випадково переплутались таблички з видатними літературними творами і їхніми авторами. Допоможіть привести їх у відповідність


"Повчання дітям" Святослав Ярославич

"Ізборник" Народ

"Повість минулих літ" Володимир Мономах

"Слово про Закон і Благодать" Євпраксія Мстиславна

"Ілля Муромець і Соловей розбійник" Ілларіон

"Мазі" Монах Нікон

 Учитель:  Отже ви познайомилися з культурою 11 -13 століть, працювали з картками, історичними джерелами, відповідали на поставлені запитання. Тож повертаємося до проблемне питання:  Що свідчило про високий рівень розвитку культури Київської Русі?(відповіді учнів)

Вчитель:  Отже, культура Київської Русі та Галицько-Волинського
князівства у IX–XIII ст. сягала європейського рівня. Татаро-монгольська
навала на деякий час загальмувала духовний розвиток держави, але знищити
історичні та культурні традиції не змогла. Культурна спадщина XІ–
XIII ст. стала основою, на якій сформувалась і виросла культура України
в добу пізнього Середньовіччя.
Релаксація   Свої враження від сьогоднішнього уроку  ви продовжите фразою  «На цьому уроці я …..»
 Домашнє завдання

Опрацювати  17 параграф підручника. Повторити тему «Київська Русь у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.», підготуватися до уроку узагальнення та систематизації знань.

























Немає коментарів:

Дописати коментар